Forbrydelse og straf (del 1)

Det her emne vil jeg vende tilbage senere men jeg vil lige have denne del af mine tanker ud.

(dette vedrører ikke Fyodor Dostoyevsky’s bogПреступление и наказание” / “Forbrydelse og straf”, som jeg i øvrigt heller har læst)

I en retsstat står vi overfor spørgsmålet om hvordan en bestemt forbrydelse skal straffes; min påstand er at der ikke findes noget godt svar. Det er også min påstand at vi i vores demokratiske retsstat har ladet enkeltsager skævvride straffesystemet.

Men generelt er der et spørgsmål om hvordan man straffer forskellige typer af forbrydelser, eller f.eks. hvilken oplevet straf anklagede oplever under en sags forløb.

Jeg har egentlig tænkt over det i forbindelse med nogle, for mig at se, groteske sager i det amerikanske retssystem, men her over julen kom jeg til at tænke på svenskeren Per Gottfrid Svartholm Warg (“anakata”), der pt. er varetægtsfængslet i isolation i Danmark.

Warg har prøvet at sidde i fængsel for forbrydelser han har begået (f.eks. hacking, men ikke The Pirate Bay, da den sag stadig er igang) og kan til tider opføre sig smagløst. Jeg har endnu ikke set TPD: AFK. Warg er anklaget for at have været en af dem der brød ind i det CSC drevne CPR system.

Isolationsfængsling undrer mig men pga. sagens omstændigheder har vi endnu ikke fået at vide hvorfor både anklagemyndigheden og domstolene mener at det kan være relevant. Eftersom Warg har haft mulighed for at kommunikere med omverden under sagens opstart virker det som om betingelserne er svære at opfylde. Samtidig er det en sag hvor anklagemyndigheden kan være på tynd is, da i hvert fald en svensk domstol ikke mente at beviserne var blevet håndteret tilstrækkelig sikkert.

I hvert fald oplever Warg pt. indtil videre 6 ugers isolationsfængsling pga. en anklage for så vidt jeg kan se en freds- eller ærekrænkelse (straffelovens kapitel 27, nærmere bestemt §263). Strafferammen kan under særligt skærpende omstændigheder være 6 år.

Straffelovens særlige del er i øvrigt sorteret så de værste forbrydelser kommer først (kapitel 11, forbrydelser mod staten) og de følgende kapitler så gælder for mindre og mindre alvorlige forbrydelser (sluttende med kapitel 28, formueforbrydelser).

Jeg håber at der er en god grund til at behandle Warg som vi gør.

Dette indlæg blev udgivet i Jura og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Forbrydelse og straf (del 1)

  1. Pingback: Fejl, inkompetence, ansvarsfrihed og superhackere | Hennings blog

  2. Pingback: Så blev de dømt – gad vide hvad straffen bliver | Hennings blog

Skriv et svar

