Kan vi ikke snart få taget livet af storrumskontorer?

Jeg har kortvarigt prøvet at skulle arbejde i et storrumskontor, hvilket blev de mest stressende og mindst produktive 6 uger af mit arbejdsliv. Kun det, at jeg efter et par uger blev klar over at mit arbejde ville flytte til helt nye lokaliteter – og ny virksomhed – gjorde at jeg holdt ved.

Den gang var det en overraskelse for mig at ledelsen totalt overså den viden der allerede fandtes på området og ignorerede medarbejdernes indsigelser. Og “ignorerede” var selvfølgelig “vi har hørt hvad I siger og har taget initiativ til at jeres arbejdsforhold bliver gode”, hvilket oversat var det samme som at ignorere. Eftersom der var flere medarbejdere der havde fundet de allerede eksisterende forskningsresultater om produktivitet og stress i storrumskontorer frem, er det svært at forstå hvorfor hele virksomheden skulle flyttes rundt og placeres i en stor hal.

Normalt vælger man storrumskontorer af økonomiske hensyn idet flere personer kan placeres på mindre plads. Det var ikke et ræsonnement der var sandsynligt i den situation jeg var i, da virksomheden var i krise, havde været igennem et antal fyringsrunder og selv ejede lokalerne.

Til gengæld var der rimelig kort forinden kommet en ny direktion og der var barslet med en ny “strategi”. Var det bare for at gøre noget, at vise ledelse fremfor at lede?

En anden grund kunne så være at storrumskontorer har et ry om skabe et bedre samarbejde og bedre kommunikation i en virksomhed. Desværre er der ikke noget der tyder derpå, hvilket både eksisterende forsikning og en kommende forskningsrapport konkluderer.

Dette indlæg blev udgivet i Ledelse og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

