Lidt science fiction

tl;dr: Se “Europa Report” hvis hard-sci-fi kan have dine interesse.

Jeg kan godt lide at se film af mange forskellige genrer og synes at det er rart at science fiction genren’s mere hårde del er kommet på mode igen. Der er langt imellem den slags film og da jeg netop har set den nye “Europa Report” synes jeg at jeg ville komme med min anbefaling.

“Europa Report” er en fantastisk god film, nok den første “found footage” type film jeg synes fungerer. Store dele af filmen består af klip og scener filmet af vidvinkel kameraer der i historien er en del af udstyret i det fartøj der er på vej til Jupiters måne, Europa.

Hvis traileren giver indtryk af at være en gyser så er det en fejl – det her er ikke en ny “Apollo 18” (som jeg ikke har set, jeg går blot ud fra hvad jeg har læst). “Europa Report” er spændende men det er ikke chokeffekter der driver den frem. Filmen kræver at man koncentrerer sig, da den fortælles ikke-lineært, men den er det værd. Og da det går op for en hvad slutningen vil blive er den villig til at tage det til sin logiske konklusion og piloten Rosa’s reaktion til slut er tankevækkende.

Der er mange der nævner “2001” i forbindelse med “Europa Report”, men de deler sådan set kun en stor respekt for de videnskabelige aspekter. Og så lige det at efterfølgeren “2010” netop handlede om månen Europa.

“Europa Report” kommer næppe i biograferne herhjemme da den blev distribueret til on demand tjenester først. Men med en amerikansk iTunes konto kan den da købes, tilsvarende med Google Play.

Senere på året kommer Alfonso Cuarón’s “Gravity“, som jeg forventer visuelt bliver imponerende og intens. Faktisk, når jeg har set hans filmatisering af P.D. James’ dystopiske “Children of Men“, og ser traileren til “Gravity”, tænker jeg at jeg nok er for meget kylling til at se den i biografen. Det bliver nok først på DVD…

Hvordan kan vi i samme år få to hard-sci-fi film som “Gravity” og “Europa Report”? Er det fordi Duncan Jones’ “Moon” viste for nogle år siden at det stadig var muligt? (“Moon” er en anden film jeg vil anbefale)

Underordnet, jeg er glad for at vi kan få lidt variation i de film der kommer, frem for film der bare følger en formel.

Dette indlæg blev udgivet i Meddelelser og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

