Google+ og information leaks

you-might-know-on-gplusAlle der har en Gmail konto har også prøvet at få en af Google’s “her er 6 personer du måske kender på Google+”. Jeg tænkte ikke specielt over det indtil for nylig hvor min svigerfar kom til at nævne den mail han havde fået.

Der var en person på den liste som han da egentlig godt kendte til men han vidste ikke helt hvordan Google havde fundet ud af det. Jeg fik lov til at se mailen og kunne med sikkerhed konstatere at alle seks personer kom ud fra mit personlige netværk. Tre kolleger og tre venner, hvor der ganske rigtigt var en offline, men tynd, forbindelse mellem min svigerfar og den ene person.

Dermed stod det klart for mig at jeg nok ikke fik læst Google’s nye licensbetingelser særlig grundigt. I hvert fald er mailen udtryk for at mine mail- og Google+ forbindelser blev brugt som forslag til en person hvis eneste online forbindelse jeg har til er, at jeg sjælden gang imellem sender en mail til ham.

Det er faktisk også et information leak, da disse oplysninger jo handler om mine forbindelser som jeg har betroet til Google.

you-mightBilledet her er så i øvrigt fra en mail jeg selv har fået og jeg kan roligt sige at her er der i hvert fald tale om et vildskud. Men det er vel at mærke også sendt til en konto der kun er blevet brugt til et Google+ medlemskab af hensyn til deres videochat funktionalitet, som jeg skulle afprøve. Så der kender Google+ mig ikke og slet ikke mine forbindelser.

Dette indlæg blev udgivet i IT sikkerhed, Jura og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

