Hvor ser du dig selv om 5 år?

Jeg har aldrig syntes at jobsamtaler var sjove, hvilket muligvis er fordi jeg aldrig rigtig har fået trænet det fra jobsøgersiden. Der har jeg i alt været til 3 rigtige samtaler, mens de andre samtaler jeg har haft har været i situationer som ikke helt svarer til jobsamtalesituationen.

Til gengæld har jeg afholdt rigtig mange jobsamtaler, senest på engelsk og over Skype. Det sidste er ikke ligefrem anbefalelsesværdigt men det er muligt at jeg bliver vant til det på et tidspunkt.

Et af de spørgsmål der næsten altid dukker op – sjældent fra mig – er spørgsmålet “hvor ser du dig selv om 5 år?” Jeg har ikke brugt det fordi jeg ikke selv har været 100% klar over hvad jeg ville bruge svaret til og jeg synes ikke man skal skyde i blinde. Men Alison Green giver i “How to answer ‘where do you find yourself in five years?’” endelig en grund til at bruge det og så også en forklaring til hvordan man skal besvare det.

Spørgsmålet er et forsøg på at afklare om det opslåede job passer ind i jobsøgerens karriereplan. Og derfor skal man som jobsøger forsøge at forklare hvordan, ved at fremstille en historie om hvor man er på vej hen.

Dette indlæg blev udgivet i Ledelse og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

