Google optimeringer

SEO, optimering til søgemaskiner, er reelt at prøve at enten blive placeret bedre i Google’s søgeresultater eller højne kvaliteten af det indhold Google viser i resultatet. Matt Cutts, der leder Google’s Webspam team, har mange gode råd og forklaringer og hans video “What to expect in SEO in the coming months” bør ses.

Det vigtigste råd i forhold til SEO kommer i starten af videoen: Indholdsredaktører skal fokusere på at skabe godt indhold som brugerne vil bruge og komme tilbage til og Google vil fokusere på at lede de relevante brugere derhen.

Det har faktisk været Google’s råd i flere år og når jeg professionelt er blevet involveret i SEO har det altid været mit første råd. Meget få mennesker er stoppet der og har sagt “ok, så må vi gøre det”. En stor del, men dog ikke alle, af dem jeg har talt med er tværtimod gået langt videre i forsøg på at teknisk fremtvinge bedre placeringer.

Hvilket selvfølgelig er grunden til at Google har et helt team der arbejder med webspam.

For et par år siden var jeg inviteret til et møde med en kunde og nogle SEO konsulenter. Jeg tænkte det kunne være interessant for SEO har kun været noget jeg har berørt let i mit arbejde. I løbet af mødet kom vi til et emne hvor jeg faktisk mente jeg kunne bidrage med noget og derfor foreslog jeg en konkret løsning. Hvad der derefter skete var meget tankevækkende.

Man kunne se på konsulenterne at de ikke var forberedt på det emne – helt tilfældigt havde jeg ramt ved siden af deres forslag – og deres reaktion var noget nær panisk. Mit forslag blev pure afvist hvilket jeg accepterede uden videre, for min rolle var alligevel ikke at skulle blande mig i den del. Men undervejs i deres forklaring var det tydeligt med det som jeg trods alt vidste, at SEO konsulenterne ikke vidste noget om dette. Og at deres markedsposition var baseret på at være dem der ved alt om SEO.

Et par måneder senere vendte de tilbage med et råd til kunden om at gøre det som jeg havde foreslået hvilket selvfølgelig var fint nok. De par måneder betød ikke det store for kunden og eftersom vi endte med at følge de råd som netop Matt Cutts og dermed Google havde givet, så er jeg sikker på at det var en forbedring.

Dette indlæg blev udgivet i Udvikling og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

