Det er godt vi lever i et af verdens mindst korrupte lande

At vi så i vores samfund skaber flere og flere situationer der tilskynder til bestikkelse og lader offentligt ansatte slippe afsted med at lække personlige informationer til pressen, vil uden tvivl med tiden ændre på det.

Til det sidste eksempel kan man bare se på antallet af lækager fra Skat i de sidste par år. Ja, Skat har bedt politiet undersøge de læk der har været af Jesper “Kasi” Nielsens skatteoplysninger, men påfaldende først efter Nielsen selv havde fremskaffet hvad han påstår er beviserne.

Det første blev jeg mindet om da jeg læste Jyllands-Postens “Patienter: Der gambles med de syge” og jeg så en kommentar fra en Markus Mina:

bestikkelse

Nu tror jeg ikke han mener det som noget han faktisk selv vil gøre, men når man fra Folketingets side lægger op til at “straffe” læger der henviser mere end en eller anden national fastsat norm, så er det klart at dette bliver virkeligheden. Normen vil naturligvis blive justeret årligt i forbindelse med budgetforhandlinger. Lige så naturligt vil det betyde at forebyggende undersøgelser forbeholdes dem der betaler, om det så bliver gennem forsikringer eller under bordet.

Denne gang blev det taget ud af lovforslaget men signalet er allerede sendt til lægerne og det skal nok blive virkelighed en dag.

Jeg prøver virkelig at holde politik ude af min blog og i virkeligheden synes jeg også at denne historie handler mere om et ledelsesproblem. Folketinget og regionerne har udfordringen at styre udgifterne til hospitalerne men det er lægerne der henviser til behandling. Det oprindelige forslag er nemt at regulere med men er en kvantitativ løsning på et kvalitativt problem.

Dette indlæg blev udgivet i Ledelse og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

