Mikrofonholder

coldfusiontime_2Når nu aviserne prøver at fastholde ideen om at vi skal, enten allerede nu eller meget snart, betale for adgang til nyheder og baggrundsmateriale, undrer det mig at de igen og igen blot agerer mikrofonholdere.

Hvad værdi tilføjer det? Generelt gælder at hvis man ikke tilføjer værdi så forsvinder man stille og roligt fra markedet. Før har aviserne haft stort set monopol på distributionen af nyheder men uden det skal de tilføje værdi for at kunne eksistere; der må være et begrænset marked for aviser der kun består af reklamer.

Grunden til at jeg tænker på det her er nyheden om fundet af en hidtil ukendt type bakterie, fundet i en sø dybt under Antarktis’ is. Denne type af nyheder, ligesom NASA’s noget pinlige påstand om livsformer baseret på arsenik, kommer jævnligt og medierne gentager dem med stor sikkerhed.

Og med god grund, for kort tid efter skriver den næste artikel sig selv, når så det viser sig alligevel ikke at passe.

Sådan har det været længe, selvom jeg først lagde mærke til det i forbindelse med Pons og Fleischmann’s påstand i 1989 om at have fået kold fusion til at virke. Det havde de jo bare ikke, og den gang var der endda et par faresignaler som en erfaren journalist skulle have set.

Det er nemlig sådan at det er meget sjældent at folk fra et fag laver revolutionerende opdagelser indenfor et andet fag. Sikkert fordi alle de nemme opdagelser er sket. Jeg ved godt at der en gang imellem kommer en pedel med en unik indsigt om istidernes frekvens eller en kontorassistent med en god ide om tid og rum, men der er en grund til at vi taler om de personer: De er meget sjældne.

Andet faresignal, og det gjaldt ved kold fusion, arsenik-liv og også ved denne nye “opdagelse”, er når forskerne i deres iver for at nyheden ud kortslutter den almindelige videnskabelige publisering og i stedet udsender en pressemeddelelse. Det betyder at der ikke er nogen kolleger der har set på dataene og tilkendegivet at det i det mindste ikke ser forkert ud.

Desværre er der ikke på kort sigt noget incitament for journalister til at blive mere kritiske eller tilbageholdende; den næste artikel skriver jo næsten sig selv.

På lang sigt tror jeg at folk bliver næsten lige så trætte af det som jeg og langsomt fravælger alt det meningsløse vrøvl.

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s