Blokering for adgang til websites

mand_paa_tagJeg har arbejdet i en erklæret værdibaseret virksomhed, hvor der samtidig blev kontrolleret hvilke hjemmesider medarbejderne besøgte. På grund af nogle tekniske detaljer gjaldt det i praksis ikke min afdeling men resten af virksomheden. En gang imellem blev det så taget op i samarbejdsudvalget at nogen havde været inde på Toyota’s hjemmeside og der blev med tiden opsat positiv- og negativlister over hjemmesider, samt restriktioner på hvor længe man kunne tilgå dem der var i gråzonen.

Som sagt, en erklæret værdibaseret virksomhed der måske ikke helt forstod hvad det betød.

En af mine kolleger fortalte i den forbindelse om at han havde arbejdet et sted hvor mesteren kravlede over taget på et hus for at se om hans svende og lærlinge lavede noget. Jeg kan godt se hvorfor den historie kom frem.

DJØFbladet har så nu refereret en undersøgelse der kunne tyde på at den type af restriktioner – hvilket også må gælde den der kommer af bevidstheden om at blive overvåget – kan sænke kvaliteten af det udførte arbejde og effektiviteten. Undersøgelse, “Temptation at Work” fokuserer på enkelte situationer hvor der er bevidsthed om en konkret fristelse (en morsom video) og konklusionen er interessant. Da jeg for tiden læser Daniel Kahneman’sThinking, Fast and Slow” kan jeg se at resultatet af eksperimentet ikke er specielt overraskende. Der er derfor god grund til at stole på det.

Der er naturligvis behov for regulering af adfærd men princippet om værdibaseret ledelse er jo netop at det er en selvregulering.

Dette indlæg blev udgivet i Ledelse og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s