At spille med åbne kort

opennessFor nylig havde jeg den tvivlsomme oplevelse at hjælpe en kunde der, viste det sig, holdt relevante informationer tilbage.

Det sker naturligvis og denne gang var det uden tvivl fordi han var bange for at jeg ikke ville yde det yderste hvis jeg faktisk kendte til forholdene. Alligevel overrasker og skuffer det mig hver gang.

Skuffer mig fordi det er udtryk for manglende tillid. Overrasker mig fordi min samarbejdspartner dermed spænder ben for at få den optimale løsning.

Jeg har også haft chefer der agerede på den måde og hver gang var resultatet det samme: Jeg og resten af afdelingen blev ude af stand til at yde optimalt. Desuden var det ødelæggende for moralen.

Æv.

Denne gang resulterede det så altså i at kunden fik en dyrere løsning end det havde været nødvendigt. Eneste trøst er at de da kommer til at betale for det.

Åbne kort

Det sjove er at mine oplevelser klart har været at åbne kort giver det bedste resultat for alle parter. Jeg ved godt at jeg kan være forudindtaget, for det passer bedst til min livsopfattelse. Og grunden til at mine kolleger er enige med mig kan jo bare være at vi alle har søgt arbejde et sted der har det udgangspunkt.

Men åbne kort giver alle deltagere mulighed for at handle rationelt og med det rigtige mål for øje; en slags “commander’s intent” hvor deltagerne kan agere på detaljer ud fra en fælles forståelser af vilkår og formål.

Alternativet kræver at opdragsgiveren har et totalt overblik over opgaven, dens variable og dens udførelse.

Dette indlæg blev udgivet i Ledelse og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

