En form for udødelighed

mt-everest-expedition-stamp219 mennesker er døde på Mount Everest siden vestlige bjergbestigere seriøst har forsøgt at bestige bjerget. Jeg vidste godt at forholdene i den højde er så ekstreme at det er vanskeligt, om ikke umuligt, at bringe de døde ned fra bjerget.

Jeg vidste også godt at under de forhold – ekstrem kulde og meget lavt tryk – bevares ting meget længe.

Hvad jeg ikke havde konkluderet var at det betyder at nogle af de døde dermed fortsat ligger på eller ved den rute som de nuværende bjergbestigere følger. Og at de døde bjergbestigere i nogle tilfælde derfor er kommet til at fungere som milepæle på vejen op og ned.

Det er en af de ting der overbeviser mig om at jeg højst skal dyrke bjergvandring. Man kan læse om de døde bjergbestigere i linksene herunder men jeg vil advare mod billederne.

There Are Over 200 Bodies on Mount Everest, And They’re Used as Landmarks” / “Dead Bodies on Mount Everest“.

Dette indlæg blev udgivet i Meddelelser og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

