Den radikale virus

I dag fik vi fornøjelsen af avisoverskrifter som “De Radikale overvågede vælgernes computere” og “De radikale placerede ‘sladrehanke’ på tusindvis af computere“. Og hvis man ikke allerede ud fra overskrifterne havde gættet hvad det handlede om, så er det naturligvis cookies, igen.

Artiklerne der er linket til ovenfor, og mange andre om samme emne, er eklatant fejlagtige. Om partiets handlinger ville være lovlige i dag er et godt spørgsmål. Her er journalisterne oftest hurtigere til at dømme end til at forstå, så heller ikke der kan deres udsagn bruges. De cookies der blev sendt var måske ulovlige efter det komplicerede EU direktiv men da bekendtgørelsen som bekendt blev meget forsinket er det tvivlsomt om det i bekræftende fald overhovedet ville betyde noget for denne sag.

Men sagens indhold er da interessant. Og grunden til offentligheden overhovedet ved noget om dette er, at det bureau som de Radikale hyrede til opgaven har, i et forsøg på at vinde “Advertising Effectiveness Award 2012”, har beskrevet det hele. Beskrivelsen starter nederst på side 8 og går til toppen af side 14, men hvis man vil have et par sandheder om politisk markedsføring skal man starte fra starten.

Kort sagt blev der lagt interaktive reklamer ud på en række websites, primært online aviser, og når brugerne valgte noget i disse reklamer blev det sammenholdt med de radikales målgrupper. De næste reklamer kunne så målrettes den enkelte, relativt anonyme, brugers holdninger.

Indsæt her selv en vittighed om at de radikale hele tiden skifter mening.

For at udnytte de indsamlede data blev de sammenholdt med generelle profiler på andre brugere. Altså ud fra de politiske holdninger man kendte blev forsøgt overført på de brugere man ikke kendre. I modsætning til avisernes udlægning er der dog ikke noget der tyder på at der er “blevet videregivet registreringer af politiske holdninger” – registreringerne og anvendelsen deraf foregik alle hos et bureau.

Hvad så i dag, med den cookiebekendtgørelse vi plages af? Faktisk er der ikke noget til hinder for at gøre nøjagtig det samme og alle politiske partier vil nok fremover også gøre det. Og det smukke ved det hele er, at det ikke engang er de politiske partier der skal bede om tilladelse til at sende cookies – det er derimod de websites der finansieres af bannerannoncer…

I øvrigt har jeg tilføjet min egen cookie beskrivelse nederst på denne side. Den er inspireret af den meget præcise beskrivelse fra Rock, Paper, Shotgun.

Dette indlæg blev udgivet i IT sikkerhed og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s