Mensa og eksklusivitet

Jeg har fortalt om dette offline før men takket være David Mitchell tænkte jeg at det var på tide at få ned på skrift. Oprindeligt startede det som en udløber af en diskussion om Amy Chua’s “tigermor” bog; om ens intelligens og hvordan den kan bruges. Jeg kom til at tænke over hvordan vi måler og forholder os til intelligens, IQ tests og i den forbindelse Mensa.

Mensa, “the high IQ society”, har en vejledende test hvor man kan se om man kvalificerer sig til at blive medlem. Faktisk skal man blot betale gebyr, medlemsskab og “bestå” testen, så er man medlem. Testen er på deres hjemmeside. Testen giver en IQ der er normal fordelt for befolkningen omkring 100 med en standardafvigelse på 15 – andre organisationer vælger andre standardafvigelser og testresultater skal derfor omregnes for at kunne sammenlignes. Mensa kræver en IQ over 130 og jeg var da glad for at den vejledende test gav mig en højere score.

Der er bare lige det at kombinationen 100/15/130 betyder at 2% af befolkningen vil kvalificere sig. Det er sådan ca. 111.000 mennesker i Danmark eller lidt over 140 millioner mennesker i verden. Så meget for eksklusivitet…

Så bør man nok høre Mitchell’s vurdering af Mensa medlemskab:

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Mensa og eksklusivitet

  1. Pingback: Om udviklingen i IQ kvotienter | Hennings blog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s