Rygeforbud

Den nye lov mod rygning, eller Aarhus Kommunes totale forbud mod rygning i arbejdstiden, er naturligvis ikke det sidste der sker i den sag. Og selvom Karsten Lauritzen kører en politisk sag på det så har han nok ret i at vi også kommer til at regulere kalorieindtag en dag. Alkohol kommer måske også på listen, hvis det da ikke kommer ind under kalorierne.

Nu bryder jeg mig faktisk ikke om røg men selvom det måske ikke er rigtigt at rygeforbud ligefrem gør os borgere dummere, er der mange ubehagelige ting ved måden at håndtere det på.

Jeg kommer ofte til at tænke på en af mine tidligere kolleger der sammen med en gruppe andre fra arbejdspladsen besluttede at stoppe med at ryge. De hjalp hinanden og alt virkede til at gå fint. Indtil at det en dag viste sig at denne mand faktisk ikke havde kunnet holde op med at ryge. Flere gange dagligt havde han derfor følt sig nødsaget til at snige sig væk for at ryge og derefter dække over sine spor og hver gang følte han et større og større ubehag ved sig selv for at svigte de andre. Han nærmede sig grænsen for et sammenbrud da han endelig fandt styrken til at stå frem.

Jeg håber ikke at han arbejder i Aarhus Kommune i dag.

Ligeledes kan jeg levende sætte mig ind i hvordan andre forbud og detailreguleringen vil ramme ved siden af. Læs f.eks. Alison Green’s eksempler med en “ernæringsekspert” og bodybuilderen, del 1 og del 2. Del 2 indeholder drama jeg ikke havde kunnet forestille mig. Se også hvordan den danske fedtafgift ikke har mindsket mængden af fedt i danskernes mad, blot kvaliteten – til det dårligere.

Dette indlæg blev udgivet i Jura, Kommunikation og tagget , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Rygeforbud

  1. Michael pedersen siger:

    Skift over til en e cigaret så er problemet løst, men ja dem får de sikkert også ulovlige

Skriv et svar

