Værdiløse garantier

Problemet med pensionskassernes og pensionsforsikringsselskabernes tidligere garantier er naturligvis at garantierne langt hen ad vejen har vist sig at være værdiløse.

På den ene side kan man, som Erhvervsministeren, Finansstyrelsen og branchen vælger, betragte garantierne som ikke bindende, og på den anden side kan vi som kunder kræve at få opfyldt garantien efter normal eller juridisk forståelse, hvorved der er en overhængende risiko for at hele pensionen tabes i en konkurs.

Jeg er godt klar over at et pensionsforsikringsselskab næppe får lov at gå konkurs i Danmark men i oprydningen vil man som kunde helt sikkert miste værdier. Herunder den famøse garanti.

Så garantierne har reelt vist sig at være værdiløse. Det er realiteterne, selvom Forbrugerombudsmanden nu – endelig – starter en sag, i første omgang mod Sampension.

Måske kunne Sampension have undgået dette ved på en eller anden måde at udvise anger eller gå bodsgang? Måske ved at give deres kunder flere rettigheder, f.eks. mere kontrol, der ikke direkte har en økonomisk værdi?

Forbrugerombudsmandens sag er vigtig. Ikke alene fordi institutionen dermed erklærer at den mener at også dette specifikke område hører under forbrugerlovgivningen, herunder Markedsføringsloven, men også moralsk. Slipper Sampension og flere igennem dette uden nogen form for konsekvens får vi slået fast at disse virksomheder reelt kan handle som de vil; hvordan skulle vi kunne stole på hvad de siger til os?

Dette indlæg blev udgivet i Jura og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s