Microsoft Bob, papirklips og mødre

En af de mest misbrugte mål for brugergrænseflade design er at prøve at udvikle noget der “kan bruges af ens mor”.

Der er to ting galt med dette mål: Man undervurderer brugernes evner og gør det stort set umuligt for brugerne at gøre andet end man på forhånd har tænkt de skal kunne. Det sidste ser man også indenfor computerspil hvor man taler man om “on-rails“, hvor spillernes fremskridt kun kan gå ad en vej.

Formålet med målet er at gøre det så nemt som muligt for nye eller uerfarne brugere at komme i gang med ens produkt. Og det man får er så netop et system der reelt kun kan bruges af netop helt nye eller uerfarne brugere, en tilstand som brugere pr. definition kun er i meget kort tid.

Derefter er hele ens brugergrænseflade irrelevant.

Jeg kom i tanke om dette i forbindelse med at jeg læste om Microsofts udvikling i 1990’erne, hvor forfatteren naturligvis måtte forbi Microsoft Bob. Selv år efter denne softwarekatastrofe havde Bill Gates åbenbart ikke helt indset hvor forfejlet ideen var. Microsoft Bob var så målrettet nye og uerfarne brugere at de skulle kunne alt det en almindelig tilfældig person skulle bruge en computer til, inklusiv tekstbehandling.

Det er nok grunden til at den hadede papirklips senere dukkede op i Microsoft Office.

Sammenligner man med Apple’s iOS så har man der en brugergrænseflade der er så intuitiv at nye og uerfarne brugere kan komme i gang. Reglerne for hvad man kan er så simple / intuitive at de slet ikke overvejer at de husker dem. Efterhånden som brugerne bliver erfarne kan de bare fortsætte med at bruge den samme brugergrænseflade.

Men så taler vi heller ikke om brugergrænsefladen i iTunes…

Dette indlæg blev udgivet i Udvikling og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Microsoft Bob, papirklips og mødre

  1. Pingback: Første-gangs brugerflade | Hennings blog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s