Hvis man kalder sit fartøj for Prometheus …

Hvis man kalder sit fartøj for Prometheus så er det ikke fordi man bare har tænkt sig at lave et høflighedsvisit. Naturligvis er navnet valgt i forbindelse med Ridley Scott’s nye film fordi det er det billede vi skal have inden vi ser filmen; den der bringer ild fra guderne til menneskene. Eller den der straffes grusomt for at bringe teknologi til barbarerne.

Ja, jeg ved godt at grækerne pr. definition ikke kan være barbarerne…

Jeg så filmen da den havde premiere og jeg synes den var god. Ikke helt i ånden af Alien, men det var de andre Alien-film jo heller ikke. Oprindeligt havde jeg tænkt mig at skrive en hulens masse om Alien, Ridley Scott og Prometheus men så kom jeg i tanke om at jeg ikke er kritiker. Og der er nok grænser for hvor mange der har lyst til at høre mig nørde om Alien…

Alligevel vil jeg sige:

Jeg er måske den sidste biografgænger der har set Noomi Rapace på film og jeg kan forstå hvorfor hun får stærke roller for tiden. Personligt foretrækker jeg nu Sigourney Weavers sårbare styrke. I denne film overskygger Charlize Theron til tider Rapace, men det skyldes nok mere at Rapace’s (hoved)rolle laver nogle spring der ikke helt hænger sammen. Michael Fassbender er den mest gennemtrængende rolle i filmen og det selvom han pr. definition er statisk. Og så får Scott alt for lidt ud af at have mesteren Guy Pearce med. Der er heller ikke nogen præmier til de make-up folk der har haft med Pearce at gøre…

Filmen tager sit udgangspunkt i noget der fik mindre end et par minutter i den første Alien: Piloten. Det er en svaghed, idet mystikken fra Alien dermed reduceres og i løbet af filmen endda en hel del. Desuden synes jeg også at det at handlingen i sidste ende kommer til at handle om os er en stor svaghed. I Alien var mennesket de små ubetydelige væsener der tilfældigt faldt over noget vi ikke kunne kontrollere, erobre eller udslette. Her er mennesket i centrum og jeg synes det tager noget væk fra førnævnte mystik.

Men det er en god film. Visuelt er den alt det man kan forvente af Scott, lige siden debutfilmen Duellanterne, og selvom filmen varer lidt over 2 timer er der ikke noget tidspunkt hvor den føles lang. Den er et tiltrængt reboot af Alien.

Markedsføringsmæssigt er følgende tre videoer i øvrigt geniale. De optræder ikke i filmen men er en ekstra baggrund.

Guy Pearce som Peter Weyland:

Michael Fassbender som androiden David:

Noomi Rapace i hovedrollen som Elizabeth Shaw:

Dette indlæg blev udgivet i Meddelelser og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Hvis man kalder sit fartøj for Prometheus …

  1. Pingback: Alien 2½ | Hennings blog

Skriv et svar

