Massemediernes fald giver os mindre retning

Massemediernes indflydelse på os er i et fald der efterhånden har varet mange år. Internet har en stor del af æren for dette, idet det ikke længere er distributionsmonopolerne der bestemmer hvad vi udsættes for.

Hvor liberaliseringen af TV og radio for mange år siden gjorde at vi ikke længere alle så og hørte de samme udsendelser er fragmenteringen i dag så enorm at chancen for at have set eller hørt det samme er mikroskopisk.

Det giver nogle pudsige udslag. For massemedierne gav os også en fælles retning og fælles mål i vores adfærd, noget der blev udnyttet i stor stil i annoncering. Hvordan skal man i dag komme i kontakt med forbrugerne? Massemedierne eksisterer stadig men kæmper mod den virkelighed der er at masserne stort set er forsvundet.

Et eksempel på dette kunne ses i den amerikanske julehandel sidste år. Så man på legetøj viste det sig at forældre, ifølge UBS og America’s Research Group, i stor stil ikke kunne finde ud af hvad de skulle give deres børn i gave. Over halvdelen sagde at der ikke var nogen bestemt gave børnene bare måtte have og over en tredjedel at der ikke var noget nyt på markedet.

Ikke noget nyt.

A few people want to take responsibility, go first, lead the way, be choosy, inquire, find the remarkable, the magical and own the outcome. But most? They just don’t want it to be their fault.
— Seth Godin, “Santa and the mob

Selvfølgelig var der mange nye produkter, men uden en fælles reference hvordan kunne de vide hvad der var det “rigtige”, det som de skulle have valgt?

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s