Mobiltelefoner og privatliv

Der er en tydelig forskel mellem hvordan vi som forbrugere og brugere giver udtryk for at vi ønsker at beskyttes, og hvad vi accepterer i teknologiens navn. Mange er bekymrede for at de bliver fotograferet i det offentlige rum, enten af skumle personer eller mere eller mindre systematisk i forbindelse med videoovervågning. Samtidig investerer flere og flere af os i smartphones der aktivt sender mange informationer om os til virksomheder – og værre – vi ikke kender motiverne hos.

Og som historien om Apple’s iOS adgang til adressebog med mere har afsløret så kan vores smartphones give disse fremmede adgang til vores private fotos. På iPhones er det en designbeslutning og nu hvor det viser sig at det er endnu nemmere på Android telefoner – her er der blot tale om teknisk konsekvens – vil det sige at omkring 3/4 af alle smartphones er omfattet.

Det er da værd at tænke over – hvis du har installeret en eneste app på din smartphone kan det være at dine fotos løbende overføres til fremmede.

Dave Winer, som har en stor del af æren for at det overhovedet er kommet frem, prøver at holde historien kørende men af en eller anden grund synes den ikke at tiltrække sig stor opmærksomhed. Det kan være svært at forblive optimistisk for IT branchens moral når man læser hans blog og igen og igen har han påvist at dette blot er overfladen på et meget større problem: Store dele af den verdensomspændende IT branche i dag baserer sig ikke på at sælge produkter til forbrugerne men på at sælge informationer om os. Det betragtes som en valid forretningsstrategi.

Hvad kan vi som forbrugere gøre for at beskytte os? Vi kan jo ikke regne med virksomheder som Apple og selvom jeg stadig render rundt med den, er jeg godt klar over at de gamle mobiltelefoner hører fortiden til.

If you are not paying for it, you’re not the customer; you’re the product being sold.
– Andrew Lewis på MetaFilter 

 

Dette indlæg blev udgivet i IT sikkerhed og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Mobiltelefoner og privatliv

  1. Jeg havde ikke set Doc Searls’ “Let’s use the ‘No Track’ button we already have” før nu. Der peger han på et såkaldt “ko/kalv” forhold mellem virksomheder og forbrugere, og hvad den ubalance har betydet for os forbrugere.

  2. Lars siger:

    Jeg synes, at det er ret foruroligende, det du skriver, men jeg tror bare, at det eneste, man kan gøre er at bruge fornuften, når man bruger nutidens mobiltelefoner. Risikoen for at blive snydt er i dag større end nogensinde før, men samtidig har mobiltelefonerne også åbnet en helt ny verden for os.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s