Eastwood er for god til en bilreklame

Det er vel egentlig underligt at en af de TV-begivenheder der rapporteres om er reklamerne i pausen til Super Bowl i amerikansk fodbold. Kvaliteten svinger naturligvis meget men nok den bedste, specielt når man husker hvem målgruppen er, er denne reklame fra Chrysler med Clint Eastwood:

Jeg har ikke noget problem med det patriotiske, den overdrevne amerikanske stil. Det er ikke mig der er i målgruppen og skal man forstå amerikanske reklamer for biler bør man i det mindste læse Clotaire Rapaille’s “The Culture Code“. Jeg ser heller ikke det politiske budskab nogle andre gør.

Der hvor kæden hopper af, er ikke at Chrysler idag vel næppe egentlig er en amerikansk virksomhed, men at Chrysler egentlig næppe er den type virksomhed der kan bringe amerikansk produktion videre. Og næppe i bund og grund den type virksomhed som Eastwood vil stå som eksponent for.

Fair nok, Chrysler beskæftiger mange mennesker og nok over 20.000 i deres produktion. Men som mange andre ikke-leane virksomheder udgør produktionen kun en mindre del af det hele. Måske halvdelen af selve Chrysler beskæftiger sig med ikke-produktion (administration) og samtidig skal der bruges omkring 25 arbejdsdage på at sælge en bil eller cirka 6 gange så mange som det tager at fremstille denne.

Ovenstående sidste link har også et godt citat:

If advertisers spent the same amount of money on improving their products as they do on advertising, then they wouldn’t have to advertise them.
Will Rogers

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation, Ledelse og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s