DRM beskytter ikke mod piratkopiering

DRM beskytter reelt ikke mod piratkopiering, DRM er til gene for de kunder der faktisk betaler for ens produkt.

Første gang jeg oplevede kopibeskyttelse til computerprogrammer var i forbindelse med et spil til min ZX Spectrum, Elite, der af uransagelige årsager havde valgt at bruge Lenslok. Med spillet kom en lille gennemsigtig plastic … dims, der, når foldet sammen korrekt og sat op mod skærmen lod lyset passere og reflektere så tilsyneladende visuel støj blev til bogstaver. Disse bogstaver skulle så indtastes og spillet kunne startes.

Det forudsatte naturligvis at vi alle på det tidspunkt brugte cirka samme opløsning, skærmstørrelse og at der ikke, som i mit tilfælde, var en glasplade nogle centimeter foran skærmen der gjorde at dimsen ikke kunne komme i den rigtige afstand.

Kort efter lanceringen af spillet kunne man i øvrigt nemt skaffe sig en piratkopi af spillet uden kopibeskyttelsen. Piratkopier fandtes i høj grad også inden internet blev udbredt. Moralen var dengang som nu: Piratkopier kan give brugerne en bedre brugeroplevelse end den vare der skal betales for.

Jeg startede forleden en film på en DVD og efter at have valgt sprog (“ja, jeg ønsker også at se denne film på engelsk”) blev jeg så udsat for 1½ minuts belærende moralisering om ikke at kopiere film. 1½ minut jeg ikke kunne spole henover eller i øvrigt slippe for. Havde jeg i stedet fået filmen som piratkopi var jeg på det tidspunkt allerede i gang med handlingen af filmen. Christopher Nolan behøver nemlig ikke mere end 1 minut for at komme i gang.

Tilsvarende tanker må i morgen gå igennem hovedet af ejere af en række Ubisoft computerspil. Da disse spil alle kræver at få kontakt med Ubisofts servere inden de kan startes, også selvom man spiller singleplayer på sin egen maskine, vil de være ubrugelige mens Ubisoft flytter deres servere.

I det mindste kan disse brugere – kunder – da værdsætte at Ubisoft ikke er gået konkurs og deres spil dermed helt ville være ophørt med at fungere.

Dette indlæg blev udgivet i IT sikkerhed, Udvikling og tagget , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til DRM beskytter ikke mod piratkopiering

  1. Pingback: Endnu en DRM fiasko | Hennings blog

  2. Pingback: Piratkopiering og DRM | Hennings blog

  3. Pingback: E-bøger uden DRM | Hennings blog

Skriv et svar

