Jeg har hvor mange batterier?

En gang imellem ser det ud som om min computer ikke bruger strøm. Efter en times brug viser displayet at batteriet stadig er på 100%. Men så dum er jeg nu ikke så jeg ved godt at det ikke passer – og sandelig om så ikke jeg en gang imellem kan få at vide, fra en anden proces, at batteriet er ved at være brugt.

Det er et udslag af have to separate systemer til at informere brugeren. Nogen gange sker der fejl og med to systemer er sandsynligheden for at det kun er det ene system der fejler. Og brugeren for derfor to modstridende informationer og kan 1) deraf se at der er en fejl i systemet men kan 2) ikke se om der faktisk er noget han skal forholde sig til.

Man kunne argumentere for at det var bedre, for ikke kritiske systemer, kun at have en informationskanal og så leve med nogen gange ikke at få korrekte informationer. Fremfor at få at vide at man ikke kan vide hvilke der er korrekte.

Dette indlæg blev udgivet i Udvikling og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

