Som man spørger…

I mange tilfælde er svaret på et spørgsmål givet ud fra helt andre forhold end indholdet af spørgsmålet. Det gælder f.eks. hvis man beder en juridisk afdeling om at anvise en procedure i en konkret situation – svaret vil sandsynligvis mere handle om at mindske risikoen for et ansvar (= jura) end at sikre en optimal procedure eller kommunikation.

Tilsvarende sker det at man for at undgå at selv tage ansvaret for en beslutning beder en anden om at tage den for sig – men i og med at man spørger dem er svaret allerede givet på forhånd. For eksempel når en leverandør spørger en underleverandør om man skal tage et risikabelt valg i et kundeprojekt. Underleverandøren har ikke andre muligheder end at svare nej, ellers påtager han sig ansvaret for leverandørens ydelse.

This entry was posted in Communication and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.