Mødeledelse

Forleden var jeg til forældremøde i min drengs børnehave – og priste mig lykkelig for at have valgt en karrierevej hvor der normalt er mere styr på den tid der anvendes på møder.

Uden at gå i detaljer med aftenens gang (jeg mistede 2½ time og vil have dem tilbage!) vil jeg gerne dele min egen liste over hvordan tiden til et møde kan bruges konstruktivt:

  1. Dagsorden!
    I god tid inden mødet skal den ansvarlige for mødet have produceret en dagsorden der er tilstrækkeligt specifik til at alle parter kan have forberedt sig.
  2. Engagement!
    Alle parter har forberedt sig. Modsat er kun de der faktisk skal bruge mødet til noget inviteret.
  3. Handling!
    Ethvert emne der er taget op bliver afsluttet med en afgørelse af hvad der skal ske fremover på det punkt. Det kan være at det er uklart hvad det endelige svar / den endelige løsning skal være men der må ikke tvivl om det næste skridt.
Der er egentlig flere punkter men dette er de vigtigste. F.eks. er det nødvendigt at starte mødet til tiden, forberedelse inkluderer eventuelle tekniske hjælpemidler og så videre. Men de tre punkter ovenfor er dem der giver resultater der kan bruges videre.
Dette indlæg blev udgivet i Ledelse og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

