En historie om omvendt optimering

cross section by erik jaeger @http://www.flickr.com/photos/erikjaeger/Mange flyselskaber opkræver nu gebyrer for bagage der skal checkes ind. Det sker i et forsøg på både at begrænse mængden af bagage der skal håndteres (= gebyr til lufthavnene) og fragtes (= omkostninger til brændstof) men naturligvis også i et forsøg på at øge indtjeningen pr. passager.

Måske også, som i Ryan Airs tilfælde, i et forsøg på at fremstå billigere end konkurrenterne.

Men som Kevin Meyer påpeger har det skabt et andet problem: Boarding tager længere og længere tid, for passagererne tager nu mere bagage med som håndbagage. Flyselskaberne bruger nu mange penge på at finde måder at optimere boardingen og samtidig finde fragt der kan fylde de ikke længere fyldte lastrum, men hvad ville gevinsten være ved at være gået den anden vej? Det samme fly kunne måske nå et par flyvningen mere?

Dette indlæg blev udgivet i Ledelse og tagget , . Bogmærk permalinket.

Et svar til En historie om omvendt optimering

  1. Pingback: Effektivitet og ineffektivitet, på samme tid | Hennings blog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s