3D teknologien er et sats

Det kan næppe være nogen hemmelighed at jeg ikke er 3D entusiast. Eller rettere, at jeg ikke synes at 3D teknologierne som vi i dag ser udbredt fra biograferne henover fjernsyn til små håndholdte enheder virker.

Jo, jo, jeg så Avatar i biografen i 3D og den var flot. Og en dag ser jeg den såmænd igen, i 2D. Ligeledes vil jeg foretrække 2D udgaverne af alle andre film, også selvom jeg dermed går glip af nogle specifikke effekter beregnet til 3D.

Problemet, som jeg og mange andre har skrevet om tidligere, er at 3D ikke bidrager til filmoplevelsen men derimod fjerner et essentielt element: Muligheden for at glemme at man ser en film men blot opleve den.

En del af grunden er selvfølgelig at 3D teknologierne i dag skaber et problem for vores øjne idet de skal fokusere på filmens flade men samles om det visuelle elements virtuelle placering. Og det er hårdt for øjnene.

Dermed er det usandsynligt at Peter Jackson’s forsøg med The Hobbit, at optage filmen med dobbelt så høj frekvens, vil afhjælpe problemet; af den simple grund at det slet ikke berører problemet men alene skaber større klarhed i billedet.

Så ud over at fordyre produktionen og fremvisningen af film betydeligt, fjerne et essentielt element af filmoplevelsen og give kunderne hovedpine, er det svært at se hvad 3D teknologien kan bringe. Det bragte mig – og sikkert mange andre – ind at se Avatar, men salgstallene tyder ikke på at det er tilstrækkeligt længere.

Dette indlæg blev udgivet i Udvikling og tagget . Bogmærk permalinket.

Et svar til 3D teknologien er et sats

  1. Problemet bliver endnu mere aktuelt hvis 3D slår igennem på smartphones og enheder som Nintendo 3DS.

    Så lige denne artikel som påpeger et problem vedr. udastående effekter og indadstående effekter ift. hvor langt man sidder fra skærmen. En letter udspecificering af hvornår man får hovedpine af 3D:
    http://comon.dk/nyheder/3d-kan-g-re-dig-syg-1.474803.html

    Har i øvrigt også hørt om et par anti 3D briller, hvis man gerne vil af med 3D effekten når man er i biografen :-)

Skriv et svar

