Mytologiske referencer

Det er svært at finde en passende overskrift når en virksomhed vælger at navngive sig efter en mytologisk skikkelse. De nemmeste overskrifter trænger sig på men de er igen for nemme.

Pandora var i græsk mytologi den første kvinde på jorden; smuk, musikalsk – hvilket var vigtigt den gang – og med store overtalelsesevner. Det har nok været medvirkende til at virksomheden Pandora, der fremstiller smykker, valgte deres navn.

Jeg tænker dog ofte på det andet den mytologiske Pandora er kendt for, nemlig at det var hende der via hendes nysgerrighed slap alle verdens ulykker løs fra en krukke hun havde fået fra guderne (“krukke” er i senere oversættelser blevet til kasse eller æske).

Når nu en lang række investorer har tabt en masse penge på virksomheden Pandora falder referencer til ulykkerne nemt. Men hvis vi nu springer fra den reference er der faktisk en lektie der kan bruges:

Når nogen præsenterer deres virksomhed som en der fungerer på en hel anden måde end resten af verden bør man være varsom; det er oftest ikke sandt.

Det samme gjaldt den gang i årene mellem 1999 og 2001 hvor .com boblen pustede sig op og til sidst brast. Den gang var det nye og anderledes at man slet ikke behøvede at se på rentabilitet. Ligegyldigt hvor mange penge man tabte var det omsætning det handlede om.

Med Pandora – virksomheden – er der en pæn sandsynlighed for at virksomhedens markante og solide brand har været medvirkende til at lokke investorer til. I hvert fald virkede emissionen som om der var udsalg i et stormagasin og der var ikke mange der lyttede til de endda kraftige advarsler der blev ytret allerede fra starten.

Man må håbe at de private investorer nåede at springe fra inden de store fald vi har set siden. De professionelle burde i hvert fald have vidst bedre.

Dette indlæg blev udgivet i Ledelse og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s