Forsinkede medier

Selvom den seneste naturkatastrofe rummer tragedie og udfordringer der ikke skal, må eller kan ignoreres, kan der gøres nogle interessante observationer vedrørende mediernes teknologianvendelse.

Det gælder særligt de amerikanske og britiske medier, der potentielt har et verdensomspændende publikum, men også vores egne hjemlige medier:

Hvis man ikke er foran sit fjernsyn er der stort set ingen muligheder for at få live opdateringer af hvad der sker fra de store medier.

Hvis man er hjemme foran sit fjernsyn er der mulighed for at se de samme klip igen og igen, efterhånden som de bliver ældre og ældre.

Twitter, der ikke er et medie, gav derimod mulighed for at få live opdateringer. Wikipedia’s side om jordskælvet og følgerne blev opdateret løbende. Siden gav opdateringer der næsten var lige så meget up to date som de tweets der kom på Twitter, samtidig med at man kunne få et overblik.

Der var undtagelser i medierne men det var netop undtagelser.

Der kan være mange grunde til at de store medier igen har vist sig at være forsinkende. F.eks:

  • En gammeldags tankegang hvor medierne stadig ser sig selv som dem der overbringer nyheder, fremfor individer
  • Et forsøg på at holde på informationer i troen på at de kan skabe indtjening ved at have en kunstigt opretholdt begrænsning i udbredelse
  • Kontraktmæssige begrænsninger i hvor medierne må udbrede nyheder
  • Måske endda lovmæssige begrænsninger i hvor medierne må udbrede nyheder – er det måske en barriere at være licensbetalt?

Når der er tale om nyheder, og f.eks. Twitter og Wikipedia er seriøse bud på nyhedskanaler, er det også interessant at der stadig er medier der arbejder på at forsøge at begrænse deres brugeres adgang.

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s