Det var i 2004

I forbindelse med det amerikanske præsidentvalg i 2004 begik producerne bag CNN programmet “Crossfire” en stor fejl. Umiddelbart gav den mange flere seere men efter få måneder havde selv topchefen for CNN indset at programmet måtte lukke.

Men fejlen viste mere end nogensinde at TV er blevet marginaliseret som distributionskanal.

Programmet


(en transkript kan læses her)

At Jon Stewart havde fat på det rigtige bliver åbenlyst omkring 6 minutter inde i klippet, da programmets publikum for første gang klapper spontant – efter at Stewart første gang virkelig udtrykker sin kritik af programmet.

Internet

Lidt over 600.000 mennesker så showet da det blev sendt på TV. Indenfor få dage var det ovenstående klip blevet set af over 1 million mennesker på iFilm (iFilm var et forholdsvis brugt video site før YouTube slog igennem.) Klippet ovenfor er siden, efter det ikke længere var aktuelt, blevet lagt på YouTube og der er det set af over 3½ million mennesker.

iFilm tjente pengene på dette da så vidt jeg husker det bestemt ikke var CNN der havde lagt klippet online og iFilm var, ligesom YouTube er, annoncefinansieret.

Allerede i 2004 gav internet, som distributionskanal og udbredelseskanal adgang til flere seere end verdens største nyhedskanal. Som distributionskanal fordi enhver i hele verden fik gratis adgang uden at skulle se programmet på et bestemt tidspunkt. Som udbredelseskanal fordi dem der så programmet kunne linke tilbage til videoen og dermed trække flere seere til.

Allerede i 2004 var det tydeligt at internet giver muligheden for at nå publikum uden om de traditionelle distributionskanaler massemedierne i deres natur må indeholde. Josh Whedon’s miniserie “Dr. Horrible’s Sing-Along Blog” blev markedsført ved at være online i en måned og sælges nu på DVD. Ingen distributør og ingen TV-kanal skulle indover for at det var muligt. Tilsvarende (og afledt af den succes) er Felicia Day igang med at indspille 5. sæson af “The Guild“; den kan ses gratis online og finansieres gennem annoncer og salg af DVD’er og andet fysisk materiale.

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation og tagget , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Det var i 2004

  1. Pingback: TV og Internet, fortsat | Hennings blog

  2. Pingback: Massemediernes fald giver os mindre retning | Hennings blog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s