Personalegoder

Medarbejder PC, bonus, adgang til motionscentre, julegaver, medarbejderaktier, fri telefon og meget mere bruges som personalegoder. Jeg har været vidne til at se dem brugt både ud fra et åbenhjertigt ønske om at give medarbejdere noget godt og som et middel til at fastholde medarbejdere.

I det hele taget kan ideen om at anvende denne slags til at fastholde medarbejdere diskuteres men selv i tilfældet hvor motivet er rent er min erfaring at det over tid giver bagslag.

Forventning

Problemet er at der stort set ikke skal noget til før man forventer at noget gentager sig.

Blev der udbetalt bonus fordi virksomheden opnåede et bestemt resultat vil medarbejderne forvente at det samme sker næste gang det resultat opnås. Og blive skuffede hvis ikke de får denne bonus.

Denne forventning kan optræde allerede efter en enkelt gang, afhængigt af hvordan godet præsenteres. Men selv ikke hvis man fra ledelsen helt tydeligt gør opmærksom på at dette gode er en engangsforeteelse kan man undgå at medarbejderne bliver skuffede.

Jeg har selv oplevet skuffelsen selvom jeg ved at det er urimeligt, specielt da i de forbindelser hvor den øverste ledelse bare ville gøre noget godt. Det kan være fristende at tænke på B.F. Skinner’s forsøg med duer. Ja, det er ham med due-styrede raketter…

Muligheder

Spørgsmålet er om en virksomhed helt skal afholde sig fra at give medarbejdere goder. Det vil umiddelbart være den nemmeste måde at undgå skuffelserne. På den anden side vil det også betyde at det bliver sværere at skabe gode historier omkring virksomheden.

Jeg tror ikke skuffelserne kan undgås men jeg mener at de kan håndteres.

Først og fremmest er man som leder nød til at indse at medarbejderne vil blive skuffede hvis deres forventninger ikke indfries. Også selvom forventningerne faktisk ikke er rimelige.

Og så er det nødvendigt at være fuldstændig transparent omkring godet. Formålet med tildelingen samt omkostninger og forventet gevinst for virksomheden. Selvom nogle medarbejdere vil blive skuffede når godet forsvinder igen vil det kunne være tydeligt hvorfor det er nødvendigt. Det kræver at informationerne om formål, omkostninger og forventet gevinst har været synlige fra starten.

Særlige handlinger

Uanset hvad skal der være plads til at handle positivt og givende overfor medarbejderne, også selvom dette vil kræve at motivationen for et gode bliver tilrettet. Der kan være en speciel situation hvor virksomheden bør vise hvorfor den er værd at arbejde for – se artiklen bag linket ovenfor. Her kan motivationen ændres så potentielle fremtidige skuffelser holdes under kontrol.

Dette indlæg blev udgivet i Ledelse og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s