En ny annonceboble?

Jakob Nielsen er i et nyhedsbrev for nyligt kommet med en bemærkning om at der er indikationer på at vi befinder os i en ny annonceboble, “a second bubble”.

Han baserer det på udregninger af hvad Yahoo! omsatte pr. sidevisning i 1998 (0,40 cent) og hvad Huffington Post omsatte pr. sidevisning i 2010 (0,60 cent). Efter inflation er det er en reel prisstigning på 16% fra et tidspunkt hvor annoncering helt klart blev solgt til overpris.

Man må gå ud fra at Nielsen refererer til dot-com boblen mellem 1995 og 2001. Man skal passe på med at sammenligne de to hjemmesideportaler med så få data, da der kan være mange gode grunde til forskellen. Men det er dog klart at begge eksempler vedrører hjemmesider der har et meget bredt publikum og der er således ikke tale om niche-markeder.

Det er ikke pt. til at vide om det er korrekt at der er en boble på annoncemarkedet lige nu og generelt skal man passe på med at udnævne bobler uden en nærmere analyse af den bagvedliggende prisdannelse. F.eks. er der sat spørgsmålstegn ved den almindelige fortolkning af selv den klassiske boble, den hollandske tulipanboble i det 17. århundrede. Det kunne være interessant om der var nogen der kunne lave en mere sikker analyse af den nuværende situation.


med Yoram Bauram

Paul Samuelson er ophavsmand til økonomernes favoritjoke:

Wall Street indexes predicted nine out of the last five recessions! And its mistakes were beauties.

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s