Respektløshed

Kunder skal opleve respekt ellers vil de søge andre veje. Det er sjældent at man som virksomhed er i en situation hvor kunderne ikke kan gå til konkurrenter. Selv der vil manglende respekt for dem kun betyde at barriers-to-entry for potentielle konkurrenter blive mindre.

Set i det lys er HP’s udmelding i forbindelse med opkøbet af Palm i april 2010 et eksempel der skal undgås:

We didn’t buy Palm to be in the smartphone business. And I tell people that, but it doesn’t seem to resonate well. We bought it for the IP.

– Mark Hurd, daværende CEO for HP

Det kan ikke overraske at Palm’s brugere blev skræmt væk med det samme. Her gav HP 1,2 milliarder for virksomheden og brandet Palm og stort set det første HP sider om opkøbet er at det var af hensyn til immaterielle rettigheder. “Glem alt om nye smartphones fra os.”

Nuværende kunder der vil udskifte deres telefon vil søge andre produkter. Nuværende udviklere til platformen vil søge til andre platforme fremfor at udvikle til en død platform.

Resultatet kan også ses:

Grafen er kun for det amerikanske marked. Der er naturligvis flere faktorer i spil, herunder et meget stærkt marked af iPhone og Android mobiltelefoner, men tilsyneladende forsvinder alle Palm OS kunderne uden at Palm WebOS kunderne øges tilsvarende.

Palm har nu under 1½% af smartphone markedet.

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s