Respektløshed

Kunder skal opleve respekt ellers vil de søge andre veje. Det er sjældent at man som virksomhed er i en situation hvor kunderne ikke kan gå til konkurrenter. Selv der vil manglende respekt for dem kun betyde at barriers-to-entry for potentielle konkurrenter blive mindre.

Set i det lys er HP’s udmelding i forbindelse med opkøbet af Palm i april 2010 et eksempel der skal undgås:

We didn’t buy Palm to be in the smartphone business. And I tell people that, but it doesn’t seem to resonate well. We bought it for the IP.

– Mark Hurd, daværende CEO for HP

Det kan ikke overraske at Palm’s brugere blev skræmt væk med det samme. Her gav HP 1,2 milliarder for virksomheden og brandet Palm og stort set det første HP sider om opkøbet er at det var af hensyn til immaterielle rettigheder. “Glem alt om nye smartphones fra os.”

Nuværende kunder der vil udskifte deres telefon vil søge andre produkter. Nuværende udviklere til platformen vil søge til andre platforme fremfor at udvikle til en død platform.

Resultatet kan også ses:

Grafen er kun for det amerikanske marked. Der er naturligvis flere faktorer i spil, herunder et meget stærkt marked af iPhone og Android mobiltelefoner, men tilsyneladende forsvinder alle Palm OS kunderne uden at Palm WebOS kunderne øges tilsvarende.

Palm har nu under 1½% af smartphone markedet.

Advertisement
This entry was posted in Communication and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.