Demotivation

Som leder er det meget vigtigt at man ikke opbygger systemer i ens organisation der straffer medarbejdere der udfører opgaver der er til organisationens bedste.

Det er indlysende.

For et stykke tid siden skrev jeg om Google der tilsyneladende har mange af sådanne systemer og vi kender vel alle til dem. Men lad os tage et eksempel:

For en række medarbejdere opretter man et mål for hvor mange fakturerbare timer der skal leveres. Derefter giver man disse medarbejdere opgaver der ikke tæller med i dette tal.

Der er mange ledere der ikke selv opdager dette, og andre der tror at deres medarbejdere ikke tager sig af det. Der er endnu flere der, selvom de godt ved at det sker og at deres medarbejdere kan gennemskue det, tror at det er tilstrækkeligt at sige “bare rolig, jeg ved jo godt hvordan det hænger sammen.”

Problemet er at det kan den enkelte medarbejder ikke bruge til noget. Han ved at lige nu bliver det registreret at han bruger sin tid forkert, selvom han blot udfører de opgaver han er sat til. Han ved, i modsætning til sin leder, at lederens hukommelse ikke er så god som han påstår. Og han ved at ledere udskiftes men dokumentation hænger ved.

Kort sagt, han ved at han lige nu sidder og bruger sin tid på at gøre sig selv mindre attraktiv i organisationen.

Det er demotiverende.

Dette indlæg blev udgivet i Ledelse og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s