Sociale netværks kopier

Der er en udbredt tendens til at man som softwarevirksomhed, eller rettere, som organisation der bruger software til at udbyde services til sine brugere, prøver at gentage det som andre allerede har gjort.

Det kan være en udmærket ide hvis det er en kerneydelse for organisationen og i så tilfælde skal man jo alligevel være bedre – eller i hvert fald billigere – end konkurrenterne. Bedre kan også være at fokusere på andre behov end konkurrenterne, forudsat disse behov eksisterer eller vil komme til at eksistere.

Alligevel ser vi hele tiden organisationer prøve at opbygge mini-Facebooks eller sågar Facebook-kloner.

For det første er det meget svært at opbygge et socialt netværk da disse i sagens natur er netværksbaserede og derfor meget svære at få igang; i starten er der ingen brugere og derfor er der ikke noget incitament for at bruge det. Til gengæld er der Facebook hvor stort set alle (og deres hund) er med og en stor del af de brugere er med alene fordi det er der deres andre venner er. En klassisk netværkseffekt.

Som Tony Bowden skriver, selv Google har svært (fra denne serie) ved at skabe en Facebook klon. Hvorfor er der så stadig mange organisationer der synes det er en god ide at bygge deres egen klon uden at have et svar på hvordan de kan være bedre? Når nu man kan bygge ens netværk ovenpå Facebook?

This entry was posted in Development and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.