Sociale netværks kopier

Der er en udbredt tendens til at man som softwarevirksomhed, eller rettere, som organisation der bruger software til at udbyde services til sine brugere, prøver at gentage det som andre allerede har gjort.

Det kan være en udmærket ide hvis det er en kerneydelse for organisationen og i så tilfælde skal man jo alligevel være bedre – eller i hvert fald billigere – end konkurrenterne. Bedre kan også være at fokusere på andre behov end konkurrenterne, forudsat disse behov eksisterer eller vil komme til at eksistere.

Alligevel ser vi hele tiden organisationer prøve at opbygge mini-Facebooks eller sågar Facebook-kloner.

For det første er det meget svært at opbygge et socialt netværk da disse i sagens natur er netværksbaserede og derfor meget svære at få igang; i starten er der ingen brugere og derfor er der ikke noget incitament for at bruge det. Til gengæld er der Facebook hvor stort set alle (og deres hund) er med og en stor del af de brugere er med alene fordi det er der deres andre venner er. En klassisk netværkseffekt.

Som Tony Bowden skriver, selv Google har svært (fra denne serie) ved at skabe en Facebook klon. Hvorfor er der så stadig mange organisationer der synes det er en god ide at bygge deres egen klon uden at have et svar på hvordan de kan være bedre? Når nu man kan bygge ens netværk ovenpå Facebook?

Dette indlæg blev udgivet i Udvikling og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s