Kunders loyalitet

Seth Godin er måske ikke så kendt i Danmark som i den engelsktalende del af verden men det gør ham ikke mindre indsigtsfuld.

Han står blandt andet bag denne kloge sætning:

Loyalty is what we call it when someone refuses a momentarily better option.

I forbindelse med strategiplaner, markedsføring og kommunikation er det en fornuftig tanke at have i baghovedet: Hvis det vi tilbyder faktisk var bedre end alt andet på markedet behøvede vi ikke at søge kundernes loyalitet. Omvendt, hvis vi søger deres loyalitet, er det så fordi vores ydelser ikke er de bedste?

Den menneskelige hjerne søger vanen fordi det er nemmere og derfor vil eksisterende kunder være tilbøjelige til at komme tilbage. Disse kunder skal ikke få lejlighed til at søge andetsteds hen, tværtimod, da eksisterende kunder også i de fleste tilfælde er de billigste kunder, skal de aktivt tilskyndes til at blive.

De skal ikke blive bare fordi de er loyale for det er kun et spørgsmål om tid før de ikke længere er det.

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation og tagget . Bogmærk permalinket.

3 svar til Kunders loyalitet

  1. Pingback: Du får to chancer | Hennings blog

  2. Pingback: Loyalitet | Hennings blog

  3. Pingback: Endnu en paywall | Hennings blog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s