Virksomhed i krise – sådan håndteres fyringer

Dette er en fortsættelse af artiklen “risici ved fyringsrunder” hvor jeg vil se nærmere på Ben Horowitz‘ artikel “The right way to lay people off“.

Selve artiklen giver 6 gode trin til hvordan en virksomhed håndterer en fyringsrunde og der er yderligere i kommentarerne et par gode råd:

  1. Fokuser på målet, ikke det der bragte virksomheden til dette punkt. Det er fremtiden det handler om.
  2. Udfør fyringsrunden uden ophold så rygter om den ikke når at spredes.
  3. Erkend at det er ledelsen der har fejlet når en fyringsrunde er nødvendig og vær ærlig omkring dette – uden spin. De tilbageværende medarbejdere skal stole på at ledelsen har situationen under kontrol.
  4. Alle ledere skal være i stand til at håndtere situationen:
    1. Hver leder skal selv håndtere afskedigelserne i sin afdeling.
    2. Ved afskedigelsen skal lederen kort forklare hvad der sker og at det ikke er medarbejderen der har fejlet.
    3. Det skal udtrykkes klart at medarbejderen er omfattet af fyringsrunden og at afskedigelsen ikke er til diskussion.
    4. I det omfang virksomheden tilbyder hjælp til de afskedigede skal dette gøres klart. Kun hjælp der faktisk har en chance for at hjælpe de afskedigede med at komme videre – genplaceringer, efteruddannelse – skal tilbydes.
  5. Inden de faktiske afskedigelser skal den administrerende direktør forklare sammenhængen for virksomhedens ansatte. Dette giver en kontekst for afskedigelserne og betyder at den enkelte leder kun skal håndtere den konkrete afskedigelse. Men husk at den administrerende direktørs forklaring i sidste ende er rettet til de medarbejdere der bliver i virksomheden; de skal vide at ledelsen har situationen under kontrol og at virksomheden behandler sine medarbejdere ordentligt.
  6. Skal en leder afskediges skal denne afskediges først før han selv håndterer afskedigelserne i hans afdeling.
  7. Den administrerende direktør skal fortsat være til stede – synlig, tilgængelig – i tiden efter fyringsrunden. De tilbageværende medarbejdere har brug for at se at de bliver set og hørt.

En kommentar foreslår desuden at man skærer i kompensationen til ledelsen men dette er generelt en dårlig ide, idet man naturligvis har valgt at bibeholde de personer der kan lede virksomheden videre og man har brug for de bedste. At give dem en anledning til at overveje andre udfordringer vil fjerne fokus fra virksomhedens udvikling.

Dette indlæg blev udgivet i Ledelse og tagget , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Virksomhed i krise – sådan håndteres fyringer

  1. Pingback: En lektie der endnu ikke er lært | Hennings blog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s