Holdninger kan være fremtiden for nyhedsmedierne

Der er ingen tvivl om at de traditionelle nyhedsmedier oplever en kraftig nedgang i disse år. Den mest sandsynlige forklaring er at (for-)brugerne har fået adgang til langt flere kilder og i langt højere grad kan vælge mellem mange højkvalitetsprodukter.

Der er mange forslag til hvordan nyhedsmedierne kan skabe en fornuftig forretning i fremtiden men et forslag har jeg ikke set meget: I stedet for at levere nyheder skal de levere holdninger.

Jeg har overvejet denne tendens efter at have set hvordan de to største dagblade, Jyllands-Posten og Politiken, har valgt deres redaktionelle linie. De er stadig neutrale langt hen ad vejen men ingen kan være i tvivl om deres holdningsmæssige forskelle. At de ejes af den samme fond er naturligvis kun et kuriosum.

Er det holdningerne der sælger disse dagblade?

Se også denne rapport fra Pew (via O’Reilly Radar): Udover at bekræfte at nyhedsforbruget flytter online – inkl. mobil – kan der i hvert fald anes en tendens til at nyhedsmedier med meget klare og udtrykte holdninger er i stand til at enten fastholde deres brugere eller sågar øge gruppen.

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s