URL’er er de nye cookies

Med en bevægelse væk fra browserbaseret brug af internet til app-baseret brug af internet, bliver det sværere at anvende cookies til at følge brugernes adfærd.

Cookies har brug for at browsere (eller plugins som f.eks. Flash Player) til at eksistere i. Referers giver problemer når linket kommer fra et lukket område, f.eks. et socialt netværk hvor man skal være en del af netværket for at se konteksten.

Uden kontekst ved man ikke hvordan de besøgende på ens website har fundet det. Har de fået en mail med et link fra en bekendt? Er det på deres wall i Facebook? Det bliver naturligvis ikke bedre når besøget starter fra en selvstændig app, f.eks. på en smartphone.

Her er det at URL’en, linkets adresse, bliver vigtig. Ved at anbringe informationer til tracking i URL’en kan man i det mindste følge hvordan hver enkelt URL spreder sig.

For app-udviklere bliver adgangen til at styre linkgenering derfor vigtig. Sådan kan man se Twitter’s link service, t.co.

Dette indlæg blev udgivet i Udvikling og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til URL’er er de nye cookies

  1. Pingback: På Googles måde | Hennings blog

  2. Pingback: Korte URL’ers sikkerhed | Hennings blog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s