Digital signatur med fejl

Formålet med digitale signaturer er at 1) vise at indholdet ikke er blevet forvansket siden afsendelse og 2) vise hvem der står inde for indholdet.

Så forleden skulle jeg udfylde en blanket fra kommunen. For at komme til blanketten skulle jeg logge ind med NemID hvilket naturligvis er alt andet end nemt. Jeg brugte i hvert fald et par timer, to computere og i alt seks browsere uden at det lykkedes. Dagen efter lykkedes det efter et par forsøg.

Jeg fik blanketten ned og udfyldte den med alskens personlige og følsomme informationer og skulle så også signere den. Det krævede igen NemID men heldigvis lykkedes det allerede i andet forsøg. For en god ordens skyld downloadede jeg så en kopi til gennemsyn og i bunden af kopien kunne jeg så se at den var digitalt signeret af … min hustru.

Efter at jeg har haft mulighed for at falde ned igen kan jeg godt indse at det højst sandsynligt er en fejl i visningen; at blanketten er blevet signeret af mig og at det da også var mig der fik en kopi i e-boks, men at kommunen i deres system i stedet for at hente mine informationer fra signaturen blot skrev at den var underskrevet af den person hvis oplysninger stod øverst i dokumentet.

Men det er indlysende at det er et problem at det ser ud som om en anden har udfyldt og signeret blanketten.

….

I øvrigt er jeg i gang med en større oprydning derhjemme og smider derfor en del papirer ud. Jeg kigger dem alle igennem for at se om der nu tilfældigvis skulle stå et CPR nummer derpå og de papirer destruerer jeg. Ja, jeg ved godt at CSC har ladet folk kopiere det centrale personregister, jeg ved godt at informationerne i årevis er blevet sendt rundt ukrypteret på discs med almindelig post og jeg ved godt at det er trivielt at udregne mit CPR nummer. Men alligevel.

Og i den forbindelse kan jeg bare konstatere at hvis man har modtaget et brev fra det offentlige så står ens CPR nummer med stor sikkerhed overalt. Så meget for respekt for ens menneskelighed.

This entry was posted in Legal, Security and tagged , . Bookmark the permalink.

1 Responses to Digital signatur med fejl

  1. Pingback: Det vigtigste med et brev er | Hennings blog

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.