Endnu en paywall

paywallJP/Politikens hus, der så vidt jeg ved er det eneste større avishus i Danmark der har givet overskud i flere år, har nu etableret paywalls i en eller anden form på alle deres netaviser. De varierer i form men de er der. Politikens er den mest tåbelige der ikke sætter en kvalitetsgrænse men en kvantitetsgrænse, men det er selvfølgelig klart at når man kæmper om grad af tåbelighed så er det let akademisk hvem der vinder.

Selvfølgelig skal aviserne have mulighed for at tjene penge, også online. Og hvis de ønsker at gøre det med paywalls så må de jo gøre det.

TV2 indførte deres egen paywall og det lader til at have overrasket dem at det betød færre seere, og dermed færre annoncekroner. Hvis det er rigtigt kan det undre at ledelsen er den samme i dag.

paywallJeg har skrevet om det før og vil gentage det: Pris afhænger jo i høj grad af udbud og efterspørgsel og historisk har det endnu ikke virket at digitalt forsøge at kunstigt begrænse udbuddet. Men nu er det jo ikke noget jeg har fundet på så her er nogle andre synspunkter:

Jeff Jarvis, “Sin or sense?“, om avisernes indbildning om, at hvis nu de bare havde husket at etablere paywalls tilbage i www’s begyndelse, så ville alting være nemmere i dag. Matthew Ingram, “Debunking the ‘original sin’ of online newspapers” behandler samme emne.

Jeg kunne referere til Politikens egen “Politiken.dk indfører digitalt abonnement” men ovenstående sætter ligesom en hindring i vejen. Nå nej, jeg kan jo bare åbne et incognito (Chrome) / private (Firefox) / inPrivate (Explorer) browservindue op, så kan jeg alligevel komme til siden, men hvorfor skulle jeg gøre mig ulejligheden med at referere den korrekt? Jeg sagde jo at Politikens paywall var tåbelig.

Politikens Bo Lidegaard har dog også udtalt sig til Journalisten.dk, “Bo Lidegaard: Betalingsmuren skræmmer ikke læserne væk“, hvor han bemærker at de loyale brugere vil være mindre tilbøjelige til at løbe over til konkurrenterne. Det kan være en god ide at genopfriske hvad loyalitet egentlig er. I en anden artikel, “Politiken indfører betaling på nettet“, fortæller han at det vil være fair at folk betaler.

Læg mærke til når nogen begynder at begrænse deres priser med “burde” eller “fair”. Det er der hvor de ikke længere kan bruge det eneste gode argument (“værdi”) og så i stedet er reduceret til at nærmest hulke “jamen jeg vil”. Dem der har fulgt med i den ophavsretlige krig der er blevet kæmpet om musik, film og bøger vil genkende det. Jeg kan ikke finde anekdoten i øjeblikket men der er en skøn historie om hvordan lejeprisen for videobånd i starten blev fastsat af filmselskaber til det samme som det ville have kostet 2 voksne og 2 børn at gå i biografen inkl. sodavand og popcorn, fordi det da var “fair”.

Som Jon Lund, “Politiken indfører betalingsmur: fin løsning, redder ingenting“, gør opmærksom på, så er de relevante brugere der nu vil betale for adgangen dem der “loyalt” bruger sitet men som ikke i øvrigt har abonnement på avisen. Og dem er der nok ikke mange af.

Tilbage til Ingram, “Why Warren Buffett is wrong about newspaper paywalls“, hvor der opregnes andre måder at skabe indtægter baseret på brugen. Hans “My personal take: 3 reasons I don’t like newspaper paywalls” er en mere idealistisk opsang til netaviserne.

Og tilbage til Jarvis, “Why not a reverse meter?“, hvor der med vanlig evne til at vende tingene på hovedet slås på trommer for at de brugere der interagerer mest med netavisen skal betale mindst. Det er naturligvis det modsatte af Politikens ide.

About these ads
Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation, Udvikling og tagget , . Bogmærk permalinket.

En Kommentar til Endnu en paywall

  1. Pingback: Aviser og paywalls | jimmydlb.dk

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s