Hvorfor er Google+ ikke en stor succes?

facebook-ad-1 Google+ er Google’s – nyeste – store satsning indenfor sociale netværk, hvilket lukningen af Google Reader mindede mig på. Google ønsker ikke at konkurrere med sig selv så alt udover Google+ der bare har lukket lidt af socialt netværk er eller bliver lukket.

Men Google+ er ikke nogen stor succes, hvilket et længevarende nedbrud for nylig vidnede om. Hvem opdagede nedbruddet?

På den anden side er Google mestre indenfor et meget vigtigt aspekt af sociale netværk, nemlig forståelsen af hvad det er der kan få en bruger til at handle. For eksempel hvilke annoncer der er relevante for dig.

Det er nemlig der hvor Facebook falder i vandet igen og igen. Facebook’s reklamer generer mig men Google’s har en stor chance for at interessere mig. Nogen gange klikker jeg endda på reklamerne der kommer gennem Google.

facebook-ad-2På Facebook er der altid en eller anden dating reklame som ovenfor. Fair nok, jeg har ikke fortalt Facebook at jeg er lykkeligt gift. Men den navnkundige Doc Searls har fortalt Facebook at han har været gift i 23 år og alligevel synes Facebook at et par dating sites må være relevante. Et par af dem er henvendt til lidt ældre personer men alligevel.

statue-liberty-adsGoogle’s Susan Wojcicki, med ansvar for annoncering, forklarer da også at Google ser den fremtidige interaktion med reklamer som en frivillig handling fra brugerne. At brugerne vil kunne vælge at slippe for reklamer. Ikke kun som mig og mange andre der normalt ikke ser reklamerne på Facebook fordi vi bruger AdBlock, men fordi der vil være alternativer. Så hvis man vil vise reklamer for brugerne skal man gøre det så interessant at de vælger det. Jeg tror Jeff Jarvis har ret i at hvis det er sandt så vil det ikke være reklamer på samme måde som i dag der jo bare er en videreførelse af de gamle avisannoncer.

This entry was posted in Communication, Development and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.