Google og Motorola

Som de fleste nok ved har Google og Motorola Mobility indgået en aftale hvorefter Google køber Motorola for $12.5 milliarder. Og der har været skrevet rigtig meget om det:

Fokus på handlen og Motorola’s eksisterende produktlinie: “Google goes soup-to-nuts on Android with bid for Motorola“, “By buying Motorola, Google can now do whatever the heck they want with Android“, “Will Google lure Microsoft into the cellphone briar patch?” – disse handler om Google, nu som hardware producent.

Fokus på mulige synergieffekter ved yderligere opkøb: “What happens when Google buys Sprint too?” – denne handler om Google med muligheden for at blive totalleverandør til forbrugerne af hardware, software, services og forbindelse.

Fokus på patenter: “Google buys Motorola and its giant patent portfolio“, “Rat poison“, “Defending Android“, “Google+Motorola = Software patent indictment” – disse handler om Motorola’s mægtige katalog af patenter og deres betydning for den igangværende krig om mobilmarkedet.

Patenter, patenter, patenter

For det første så må det være klart at det ikke er i Google’s interesse at være hardware producent. Virksomheden er fokuseret på cloud og services og skal ikke til at sælge hardware. Nexus telefonerne var og er alene et tilbud til brugerne om at opnå en ren Android telefon i Google’s vision.

For det andet havde Google ikke specielt mange patenter i forvejen, og slet ikke noget af betydning på mobilområdet, mens Motorola har 17.000 og små 7.500 yderligere der lige venter på at blive godkendt. Med opkøbet af Nortel’s 6.000 patenter af stort set alle Google’s konkurrenter – Apple, EMC, Ericsson, Microsoft, Research In Motion og Sony – ville Google og ultimativt alle leverandører af Android telefoner stå svagt.

At Google’s bud på Nortel’s patenter, hvor de sidste tre bud var baseret på matematiske konstanter*, måske snarere var for at presse prisen op for de andre samt bane vejen for en godkendelse fra de amerikanske konkurrencemyndigheder af deres eget køb af Motorola er fremhævet i en af artiklerne ovenfor.

Desværre er patent problemet blevet alvorligt. Da det i øjeblikket er meget nemt at opnå software patenter i USA, og at det særdeles kostbart at forsvare sig i en patent retssag, virker patenter som en markant dæmper på udviklingen af markedet. Et amerikansk patent gælder i 17 til 20 år og reelt er den eneste måde at beskytte sig imod retssager er at alene anvende kode og forretningslogik der er beskrevet for over 17 år siden. Det gør databaseserveren SQLite men er næppe en mulighed for mobilproducenter.

Patenter er stadig en god ide men sådan som det administreres i USA skaber en barriere for et effektivt marked. Tag f.eks. Amazon’s “1-Click“, muligheden for at købe varer med et enkelt klik med musen. Amazon har, i forbindelse med indkøbskurvs modeller for køb af varer på Internet, et eksklusivt patent i USA frem til 2017.

—-

* De sidste tre bud var $1.902.160.540, $2.614.972.128 og $3.141.590.000, altså henholdsvis Brun’s konstant (summen af den reciprokke værdi af primtals-par), Meissel-Mertens konstant (en grænseværdi, ligeledes fra primtalsteori) og pi (forholdet mellem en cirkels omkreds og dens diameter). Den meget skarpe læser vil konstatere at tallene ikke er præcise.

About these ads
Dette indlæg blev udgivet i Jura og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s