Twitter, forklaring

Det kan være svært at forklare Twitter; hvad Twitter er, hvad Twitter kan, hvordan Twitter kan bruges eller måske betydningen af Twitter i dag.

Twitter er en service som dem der bruger intuitivt forstår og dem der ikke bruger knap nok kan forholde sig til. Det gør ikke forklaringerne fra den første gruppe til den anden gruppe nemmere.

Måske kan “Twitter For Dummies” hjælpe ;-) ?

Teknik

Twitter er en service der gør det muligt at sende og modtage korte (140 karakterer) beskeder fra bekendte og andre. Beskederne, “opdateringerne” eller “tweets”, vælger brugeren eksplicit at modtage ved at “følge” andre brugere. Og modsat vælger disse brugere hvem de vil modtage tweets fra. Tweets kan være private, halv-offentlige og fuldt offentlige. Tweets sendes og modtages med det samme.

140 karakterer er valgt for at gøre det muligt at sende tweets med SMS hvor grænsen ligger et sted mellem 128, 140 og 160 karakterer alt efter modenhed af teknologi og valg af tegnsæt.

Desuden kan Twitter bruges til at feede andre services, f.eks. Facebook, LinkedIn og blogs. Disse feeds bliver mere permanente noter til dem der holder kontakt med brugeren disse steder.

Flow

Skal man forstå Twitter bliver man nød til at abstrahere fra teknikken for i sig selv er den intetsigende – det er hvordan Twitter kan bruges der er vigtig. Og selvom 140 karakterer virker meget lidt så er det faktisk utroligt hvad der kan presses ned deri. Den sætning fyldte f.eks. 100 karakterer, inklusive mellemrum og et punktum.

Kernen i Twitter er at alting foregår i et flow – der er ikke som med e-mails nogen ulæste meddelelser, kun de nyeste meddelelser. Tweets are små temporære noter fra brugere man har valgt at modtage noter fra. Ved siden af disse tweets er forfatternes ansigter og det virker derfor som personlige noter fra bruger til bruger.

Der er et område mange går galt ved, ved at spørge hvad interesse man dog kan have i hvad en eller anden tilfældig person har skrevet om hans morgenmad. Det er korrekt at det ikke er specielt interessant. Med mindre det er en person man kender og som f.eks. er på ferie og skriver om alt det spændende han oplever.

Twitter er et flow af noter mellem brugere der har en relation.

Follow

Relationen er dog ikke nødvendigvis to-vejs. For at modtage tweets fra en bruger kræver det ikke at den bruger accepterer at modtage tweets den anden vej. Det gør det muligt at følge brugere, enkeltpersoner eller organisationer, bekendte eller celebrities uden at det kræver noget tilvalg fra deres side; deres offentlige tweets kan følges.

Det gør at Stephen Fry kan have over 2 millioner der følger ham. Eller at der er over 7 millioner der følger Justin Bieber. Mens de selv følger henholdsvis 50.000 og 100.000 andre brugere.

Flygtigt

Tweets er her-og-nu meddelelser. Dermed bliver tweets brugt til at give korte statusmeddelelser og ved at se hvilke ord der indgår i de tweets der sendes lige nu kan man danne sig et billede af hvilke hændelser der optager brugerne. Og i høj grad hvad der sker.

7 minutter efter Mike Wilson tur med Continental flight 1404 var endt med et styrt skrev han

Holy fucking shit I wasbjust in a plane crash!

og offentliggjorde et billede. Senere opdateringer gjorde det klart at han havde det godt – omend han havde mistet sine briller – og familie og venner behøvede ikke at bekymre sig.

Eksempler

Men måske er den bedste måde at forstå Twitter på at prøve det. Eller se et eksempel på hvordan Twitter agerer som medie: Dan Slee demonstrerer i den artikel hvordan et simpelt spørgsmål

I’m showing two colleagues Twitter. They say they don’t get it. Why is it worth doing?

skaber en tråd af svar, eksempler og referencer. Eller se eksemplerne fra revolutionen i Egypten som Jeff Jarvis opsummerer i sin – foreløbige – introduktion til hans næste bog.

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation, Udvikling og tagget . Bogmærk permalinket.

En Kommentar til Twitter, forklaring

  1. Pingback: Twitters anvendelse | Hennings blog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s